Wat doen we nu alle officiële toetsen achter ons liggen? Dat is een veelgehoorde vraag, ook tijdens de laatste bijeenkomst van het Leernetwerk Groep 8, afgelopen donderdag op de Diamant. Enkele deelnemers die al vaker met dit bijltje hadden gehakt, deelden graag hun ervaringen…
Natuurlijk ga je op gegeven moment aan de musical of aan een eindfilm. Fijn als dan de leerlingen waarmee je geen scene aan het oefenen bent, dan niet je aandacht opeisen. Werken aan een project kan een uitkomst zijn. Het ontwerpen van een dierentuin, een pretpark of camping werd geopperd als idee. Laat de leerlingen hierbij nadenken over alle onderdelen die er bij zo’n bedrijf komen kijken.
Kinderen de baas is eigenlijk wat het al zegt: leerlingen mogen een hele dag het rooster plannen. Ze kunnen gastlessen (laten) verzorgen, moeten nadenken over opdrachten, eventueel huiswerk etc. Het plan kan je vooraf inzien om enige grip te houden op een vast verrassende dag!
Een activiteit die wat voorbereiding vraagt, maar wel erg leerzaam is, is een Maatschappelijke stage. In samenwerking met ouders/bekenden wordt geïnventariseerd waar leerlingen een/twee dag(en) stage kunnen lopen. Er blijkt in de praktijk altijd wel gelegenheid voor iedereen te zijn om een plekje te vinden in een bedrijf van een bekende. Waar dat lastiger is, helpen de leerkrachten. Je kan denken aan verwerkingsopdrachten om de leerpunten uit de stage te verzamelen of eventueel aan elkaar te presenteren. Naarmate je dit vaker organiseert, ontstaat er een kleine database aan stageplekken waar je uit kan putten als de leerlingen het wat lastiger vinden om zelf een plek te regelen.
Een VO-dag organiseren behoort ook tot de mogelijkheden. Deze dag valt of staat wel met beschikbaarheid van ouders of loslopende leerkrachten (mochten die er ondanks het lerarentekort nog zijn). Je kan denken aan de dag van de schoolreizen, waarop de school leeg is. Klassen worden verdeeld in kleinere klassen verdelen (1A, 1B, 1C etc.). Deze krijgen ieder een apart rooster van twee lessen, dan een pauze, weer twee lessen, een grote pauze en een blokuur gym. In de grote pauze lunchen we samen (dit is ook een les, want er zijn leerlingen die de lunch voor iedereen maken) en spelen we verstoppertje in de school.
Ouders geven het liefst meerdere lessen (max 4) van ongeveer 45 minuten. Thema kan alles zijn, zolang we het in een schoolvak kunnen onderbrengen (dat is dus bijna alles). Zo kwam in het verleden al Frans, geschiedenis, EHBO, een soort Lagerhuis (maatschappijleer), kroketten maken en bakken, natuurkunde, tekenen en nog meer langs.
Tot slot van de Nacht van Acht langs. Van 20.00u tot 08.00u inclusief slapen op school. Een soort kampprogramma draaien al dan niet bedacht door leerlingen. En een beetje griezelen hoort daar natuurlijk bij.
Zo zie je, er valt nog genoeg te doen in die laatste maanden en ga je hopelijk naar een mooi einde van de schooltijd van de leerlingen.